Instagram dla Biznesu

Posted on Styczeń 9th, 2015 - Monika Strychała

Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców w Internecie, warto szukać wielu kanałów komunikacyjnych, które umożliwiają swobodny przepływ informacji. Strona WWW pełni rolę wizytówki firmy, ale nie ułatwia interakcji z potencjalnym klientem. Warto zatem skupić swą uwagę na serwisach internetowych, o charakterze społecznościowym. Fanpage, czy konto na Twitterze to już w zasadzie norma. Obowiązkowy element strategii komunikacyjnej każdej firmy, która choć trochę orientuje się w świecie on-line. Użytkownicy tych serwisów starzeją się. Szukając młodszych odbiorców, musimy podejść do sprawy bardziej ambitnie. Z pomocą przychodzi Instagram.

Intagram to nie tylko krótkie filmiki, linki i zdjęcia, na których każdy wygląda atrakcyjnie. To przede wszystkim ogromne źródło możliwości dla firm, które chcą wypromować swoją markę wśród młodszych i aktywnych odbiorców. Jak każdy kanał komunikacyjny, wymaga jednak odpowiedniego komunikatu. Chcąc uzyskać jak najlepsze rezultaty działań promocyjnych, należy opracować odpowiednią strategię.

#1 Zadbaj o równowagę między zabawnymi zdjęciami, a fotografiami Twojego biznesu

Instagram daje możliwość wykreowania swoistego brand story za pomocą niezliczonej ilości zdjęć. Muszą one zainteresować czytelnika, warto, by były zabawne i angażujące. Nie należy jednak popadać w skrajności. To ciągle jest profil firmy, zatem warto od czasu do czasu zamieszczać również zdjęcia biznesowe.

McDonalds

#2 Zwiększaj liczbę obserwujących

Aby umieszczone materiały mogły osiągnąć jak największy zasięg, należy najpierw zadbać o odpwiednią ilość followersów. Na początku jest to trudniejsze, z uwagi na to, że profil dopiero raczkuje. Żeby wspomóc działania na Instagramie można podpiąć konto na Facebooku. Używanie sporej ilości popularnych hasztagów, obserwowanie i lajkowanie materiałów innych użytkowników również może okazać się pomocne w tym temacie.

#3 Skonstruuj swoją własną, unikatową strategię

Twój profil oraz wszelkie materiały w nim zawarte, powinny odzwierciedlać ideały, misję oraz charakter firmy, a także wskazywać na jej pracowników. Strategia conent marketingowa w serwisie Instagram powinna zatem zawierać jasno sprecyzowany sposób patrzenia na świat marki, którą profil reprezentuje. Ważne by był on niepowtarzalny i autentyczny.

#4 Używaj swoich własnych hasztagów

Warto wykreować pewną grupę hasztagów, która w jakiś sposób odwołuje się do charakteru marki oraz jej działalności. Często powtarzane linki, o chwytliwej nazwie oraz ciekawym znaczeniu mają szansę na bycie coraz lepiej rozpoznawalnymi w serwisie. Dzięki temu, umieszczane treści oznaczone hasztagiem będą szybciej się rozprzestrzeniać.

#5 Monitoruj swoje linki

Wstawiając własne hasztagi, należy pamiętać o ich ciągłym monitoringu. Użytkownicy często dodają komentarze, zadają pytania. Warto na bieżąco śledzić ich rekacje, aby wchodzić z nimi w dynamiczne i częste interakcje.

#6 Angażuj swoich obserwujących i rozmawiaj z nimi

Warto wykorzystywać grono swoich followersów poprzez promowanie ich na swoim profilu. Jeśli wyrażą na to zgodę, można wstawiać ich zdjęcia, np. z produktem marki. Jest to dobry sposób na urozmaicenie contentu, który zyskuje wówczas na autentyczności. Dobrym pomysłem jest również aktywność firmy na profilach swoich potencjalnych klientów – lajkowanie i komentowanie ich zdjęć ułatwi komunikację.

Starbucks

#7 Zadbaj o ciekawy i angażujący content

Zdjęcia oraz filmy, które pokazywane są na profilu firmy, powinny być ciekawe, intrygujące oraz wizualnie atrakcyjne. Muszą być także autentyczne. Dobrym pomysłem jest fotografowanie swoich produktów w niebalany sposób. Kreatywność to podstawa!

Starbucks

#8 Przedstaw życie firmy

Śmieszne zdjęcie szefa, wspomnienia imprezy integracyjnej, czy fotografia nowonarodzonego dziecka jednego z pracowników to wbrew pozorom materiały o dużym potencjale. Pokazując życie firmy od kuchni, łatwo uzyskać przychylność i zaufanie odbiorców. Takie działania pomagają również w promowaniu swoich pracowników, których twarze co jakiś czas przewijają się w serwisie i są oglądane przez tysiące ludzi.

#9 Wchodź w interakcje z innymi firmami

W serwisie Instagram można znaleźć mnóstwo profilów o charakterze biznesowym. Zamiast traktować je wyłącznie jako konkurencję, zawiąż odpowiednie relacje. Komentując i lajkując ich materiały, często można liczyć na wdzięczność w postaci nowych followersów.

#10 Zadawaj pytania i organizuj konkursy

Aby zaangażować swoich użytkowników do większej aktywności, należy przede wszystkim stawiać pytania oraz prosić o komentarze. Dobrym pomysłem jest wstawianie zdjęć swoich produktów oraz prośba o opinię. Takie zachowanie udowadnia, że zdanie klientów jest ważne. Dobrą inicjatywą są również konkursy, np. na najlepsze zdjęcie. Wizja nagrody powinna również w znacznej mierze przyczynić się do zwiększenia aktywności na profilu firmy.

Zara

Firma, która chce czerpać realne korzyści z posiadania profilu w serwisie Instagram powinna przede wszystkim wykreować sobie pewną historię oraz strategię, której będzie się kurczowo trzymać. Marka musi być autentyczna, unikatowa, chętna na dialog i współpracę. Powyższe porady to mini przewodnik dla początkujących. Prowadząc już swoją stronę na Instagramie, monitoruj i testuj jej efekty, by dopasować odpowiednie komunikaty do Twoich odbiorców.