Jak nie prowadzić kampanii e-mail marketingowej? 10 największych błędów przy tworzeniu i wysyłce newsletterów

Posted on Styczeń 29th, 2015 - Monika Strychała

E-mail marketing na stałe zagościł w strategii komunikacyjnej wielu mniejszych firm i wielkich korporacji. Ponieważ content rośnie w siłę, social media i newslettery stały się najpopularniejszymi kanałami dotarcia do potencjalnego klienta. Tworząc plan kampanii marketingowej, należy zastanowić się przede wszystkim do jakiego użytkownika chcemy dotrzeć i jakie cele pragniemy osiągnąć. Odpowiednio dobrana strategia powinna skupić się na angażującej i ciekawej treści. Jeżeli open rate i click rate newslettera nie osiąga satysfakcjonujących wyników, sprawdź czy nie popełniasz jednego z 10 najczęstszych błędów w e-mail marketingu:

1. Brak regularnej wysyłki newsletterów

Regularność to podstawa w e-mail marketingu. Udostępnianie contentu w określonych ramach i przedziałach czasowych jest kluczowym aspektem całej strategii komunikacyjnej. Potrzeba inspiracji i chęć przekazania klientom wyłącznie istotnych informacji jest zrozumiała. Mimo to, firma powinna starać się utrzymywać kontakt z użytkownikami raz w tygodniu lub minimum raz w miesiącu.

2. Brak znajomości regulacji prawnych

Nieznajomość prawa szkodzi, również w przypadku działań na polu e-marketingu. Błędy o takim charakterze powoli stają się rzadkością, aczkolwiek wciąż są obserwowalne w działalności mniejszych biznesów internetowych. Każdy newsletter może być wysłany wyłącznie do użytkowników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektoroniczną. Każdy e-mail do klienta powinien zawierać informację i link, umożliwiający wypisanie się z listy mailingowej.

3. Wysyłanie wiadomości wyłącznie o charakterze sprzedażowym

Ten błąd jest najczęściej popełnianym błędem w branży e-commerce. Sklepy internetowe, wysyłając newslettery do swoich klientów najczęściej chcą poinformować ich o nowych produktach lub skusić wyprzedażą. Należy pamiętać, że e-mail marketing oprócz celów sprzedażowych, posiada pewne aspekty wizerunkowe. Aby nieco zbalansować charakter wysyłanych wiadomości, do informacji o promocji można załączyć ciekawostki dotyczące produktów, poradnik jak z nich korzystać itp.

4. Brak wysyłki maila witającego

Pisząc do kogoś po raz pierwszy, warto się przedstawić. Ta sama zasada dotyczy e-mail marketingu. Wiadomości, zawierające powitanie klienta oraz informację o firmie są jednymi z najczęściej otwieranych i czytanych przez użytkowników. Takie maile nie tylko wzmacniają wiarygodność firmy. Zwiększają również przychylność klienta i zmniejszają ryzyko odebrania wiadomości w kategorii spamu.

5. Wysyłka bez uprzedniego testowania

Wysyłając wiadomości do klientów, należy pamiętać o ich wcześniejszym przetestowaniu. E-mail musi być jasny, czytelny oraz bezbłędny. Zawsze trzeba upewnić się czy wszystkie obrazki się odpowiednio wyświetlają, czy w tekście nie ma żadnych literówek oraz błędów gramatycznych. E-mail warto podejrzeć we wszystkich przeglądarkach, żeby upewnić się, że wszędzie prezentuje się na odpowiednio wysokim poziomie.

Warto również spróbować testów A/B. Umożliwiają one wysyłkę newslettera w dwóch różnych wariantach (np. o różnych tytułach) do wybranej ilości użytkowników, dostępnych w bazie. Po upływie określonej ilości czasu, system mailingowy wysyła do pozostałych klientów jedną z opcji newslettera, która osiągnęła lepsze wyniki podczas testów.

6. Nieatrakcyjny tytuł oraz podejrzany nadawca

Efektywność kampanii mailingowej, w dużej mierze zależy od tytułu newslettera oraz nazwy nadawcy. Klient zdecyduje się na otwarcie wiadomości, która przyciągnie jego uwagę i nie wzbudzi podejrzeń. Nieważne jak wartościowy jest content – gdy tytuł maila nie będzie atrakcyjny, nikt się z nim nie zapozna. Kreatywne nagłówki oraz nazwa nadawcy, która nie wzbudza żadnych wątpliwości to jedne z kluczowych aspektów sukcesu w e-mail marketingu.

7. Brak artystycznej wizji newslettera

Klienci pod wpływem natłoku informacji, docierających z wielu różnych kanałów oraz od wielu nadawców stają się coraz bardziej wymagający. Duża konkurencja na rynku wymusza na firmach podążanie ze najnowszymi trendami oraz próbami wybicia się z tłumu. Dobra platforma mailingowa lub świetna znajomość HTML to kluczowe aspekty kreacji atrakcyjnych newsletterów.

8. Nieresponsywne e-maile

Coraz więcej użytkowników korzysta z sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Wzrasta uzależnienie społeczeństwa od smartfonów i tabletów. Warto to wykorzystać, a na pewno nie można przegapić. Wysyłanie maili nieprzystosowanych do urządzeń przenośnych to pozbawianie się dużego audytorium, które mogłoby przekształcić się później w pokaźne grono klientów.

9. Nieuwzględnianie statystyk

Prowadzenie kampanii e-mailingowej wymaga ciągłego monitoringu jej efektów. Aby ulepszać newslettery oraz zwiększać zyski z ich wysyłki, należy zagłębić się w statystyki. Niski open rate oznacza, że tytuły newsletterów lub nazwa nadawcy musi ulec zmianie. Dokładna analiza efektywności konkretnych kampanii pomoże w zwiększaniu ich skuteczności. Statystyki stanowią odpowiedź zwrotną od klientów, nie warto zatem ich bagatelizować.

10. Mało angażujący content

Mając ciekawy pomysł na tytuł wiadomości, należy pomyśleć nad jej treścią. Musi być ona odpowiednio zbalansowana. Content powinien angażować użytkowników i zachęcać do podjęcia konkretnych akcji. Wiadomość musi zawierać istotne informacje. Tekst warto uzupełnić lub nawet całkowicie zastąpić grafiką. Linkowanie jest kluczowe!

W skrócie: uczciwość, kreatywność, rzetelność i zaangażowanie to słowa–klucze w kampaniach mailingowych. Powyższe błędy są najczęściej popełnianymi w branży, szczególnie przez osoby, które startują w świecie e-biznesu, ale nie tylko. Nawet doświadczeni marketerzy zbyt często skupiają się na celach sprzedażowych, zamiast popatrzeć na wysyłane newslettery w sposób holistyczny. Stosowanie się do wymienionych rad zmniejszy ryzyko porażki firmy na polu e-mail marketingu.