Jak prowadzić efektywnego bloga o charakterze eksperckim?

Posted on Wrzesień 1st, 2014 - Monika Strychała

Polska blogosfera nabiera mocy i barw. Wzrasta popularność i różnorodność tego typu witryn. Dla jednych stanowią one źródło zarobku, dla drugich – sposób na wytworzenie świadomości marki wśród określonej grupy docelowej. Blog ekspercki to nie tylko świetny sposób na ugruntowanie swojej pozycji na rynku. Może pozytywnie wpłynąć także na wzrost konwersji oraz wizerunek przedsiębiorstwa.

Jak zatem prowadzić bloga o charakterze specjalistycznym, aby stał się on efektywnym narzędziem komunikacji firmy z otoczeniem? Poniżej kilkanaście porad dotyczących promocji firmy w branżowej blogosferze.

Pamiętaj o specyfice grupy docelowej i jej potrzebach

Pisząc i wprowadzając treści na bloga, należy pamiętać do kogo mają być one kierowane. Najczęściej osoby, które będą ich odbiorcami to klienci firmy, konkurencja oraz inni specjaliści z branży. Są to najbardziej wymagający i krytyczni czytelnicy. Artykuły powinny być więc wartościowe merytorycznie oraz atrakcyjne pod względem formy. Tematyka? Oczywiście związana z działalnością firmy. Najlepiej podejmować sprawy nieco kontrowersyjne, fascynujące oraz przydatne w codziennej pracy (np. quizy dotyczące problemów branżowych).

Skupiaj się na kwestiach merytorycznych, unikaj treści reklamowych

Blog nie wpłynie bezpośrednio na sprzedaż produktów lub usług firmy. Teksty o charakterze marketingowym i artykuły o produktach nie są najlepszym sposobem na przykucie uwagi czytelnika. Blog ekspercki powinien przedstawiać świeże spojrzenie na dane problemy i tematy związane z branżą. Szukasz inspiracji? Z pewnością znajdziesz ją w zapytaniach klientów, którzy często posiadają ograniczoną wiedzę z zakresu Twojej działalności.

Zaplanuj swój content

Blog, jak każde narzędzie promocji wymaga przygotowania odpowiedniej strategii. Aby uniknąć sytuacji, w której jego rozwój stanie w martwym punkcie, należy zaplanować wprowadzanie odpowiednich treści. Najlepiej zrobić to z miesięcznym wyprzedzeniem, wyznaczyć tematy i osoby odpowiedzialne za ich opracowanie. Dzięki temu częstotliwość wpisów będzie regularna, a artykuły przemyślane.

Zadbaj o regularną częstotliwość dodawania artykułów

Zdania na temat częstotliwości wprowadzania postów na bloga są podzielone. Jeden artykuł tygodniowo to dosyć optymalne rozwiązanie. Najważniejsze jednak, aby wpisy były umieszczane regularnie, nawet jeżeli pojawiają się raz w miesiącu. Zaniedbania w tym kontekście mogą prowadzić do tego, że blog przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. Ostatni wpis, opatrzony datą kilka miesięcy wstecz przyczyni się do postrzegania firmy jako nierzetelnej i nieskutecznej.

Zyskaj dowód społecznej słuszności

Content is the king, but distribution is the queen. W myśl tej zasady, należy zadbać, by wartościowe treści z bloga trafiły do jak największej ilości osób. Aby zwiększyć zasięg artykułów, udostępnijmy je w innych kanałach komunikacji, na stronie WWW lub w social media. Opinia liderów i znanych osób z branży potwierdzi wiarygodność firmy. Należy zadbać także o wirusowość contentu.

Wypracuj swój własny styl blogowania

Ilość blogów i artykułów branżowych jest zdecydowanie przytłaczająca. Co zrobić, aby wyróżnić się z tłumu? Należy zacząć od analizy rynku i treści publikowanych przez konkurencję. Jeśli na znalezionych witrynach króluje formalny styl, może warto pokazać „ludzką twarz” firmy za pomocą nieco mniej oficjalnego języka? Oczywiście nie można przesadzić – emotikony, zbyt duża ilość zdjęć oraz infantylne zwroty z pewnością nie pomogą wykreować eksperckiego wizerunku przedsiębiorstwa.

Udostępniaj treści i zadbaj o interakcję z czytelnikiem

Twoje artykuły nie zyskują żadnych komentarzy, a Ty zastanawiasz się czy ktokolwiek w ogóle je czyta? Ilość opinii pod wpisem nie jest miarodajnym narzędziem popularności bloga. Czytelnicy rzadko kiedy decydują się pozostawić komentarz pod tekstem o charakterze eksperckim. Jeśli chcesz jednak zwiększyć wachlarz możliwości udostępniania swoich treści, dodaj odpowiednią ikonkę obok każdego artykułu, której kliknięcie od razu umożliwi czytelnikowi podzielenie się treścią ze światem.

Ilość słów ma znaczenie

Pisząc artykuł postaraj się, żeby był on jak najbardziej zrozumiały. Prowadząc eksperckiego bloga nie da się unikać branżowych sformułowań i specjalistycznych terminów. One dodają profesjonalnego charakteru wpisom. Aby blog był jednak bardziej czytelny, należy zadbać o formę. Pogrubienia w tekście, akapity oraz wypunktowania są obowiązkowe! Oczy czytelników odciążymy również, pisząc zwięźle i na temat. Ilość słów ograniczona.

Prowadź monitoring statystyk

Narzędziem, które najlepiej sprawdzi się przy mierzeniu wyświetleń i skuteczności bloga jest Google Analytics. Jest darmowe, a jego instalacja trwa kilka minut. Dzięki niemu, będziesz wiedzieć skąd czytelnicy trafiają na bloga, a także jakie treści najbardziej przypadły im do gustu. To pozwoli planować content tak, aby był jak najbardziej efektywny i skuteczny.

Prowadzenie bloga firmy o charakterze eksperckim przynosi wiele korzyści. Budowa profesjonalnego wizerunku, pozytywny wpływ na SEO i popularyzacja pracowników jako autorytetów z branży to tylko kilka z nich. Warto jednak korzystać z powyższych porad i ciągle doszkalać się w kwestii kreowania odpowiedniego contentu tak, aby ten zabieg PR-owy nie nabrał czarnego charakteru.