Sieć reklamowa Google AdWords – 6 wskazówek jak efektywnie zarządzać kampanią

Posted on Listopad 24th, 2014 - Karolina Lewicka

Prowadzisz kampanie AdWords? Twoje reklamy kierowane są przez Ciebie na sieć wyszukiwania, ale myślisz o rozpoczęciu prowadzenia działań promocyjnych w sieci reklamowej? Poznaj wskazówki jak skutecznie zarządzać kampanią w sieci reklamowej Google.

 

Czym jest sieć reklamowa Google?
Sieć reklamowa Google to witryny, filmy i aplikacje, na których możesz wyświetlać swoje reklamy z systemu AdWords. Według danych Google, sieć reklamowa liczy już ponad milion miejsc, w których pojawić się mogą nasze reklamy zarówno graficzne, jak i tekstowe. Reklamy takie wyświetlają się w wybranych przez nas miejscach docelowych, w miejscach powiązanych z podanymi przez nas słowami kluczowymi przypisanymi do reklam czy w witrynach o określonej tematyce.
Sieć reklamowa daje nam możliwość reklamowania się nawet w największych i najczęściej odwiedzanych serwisach internetowych na całym świecie przy relatywnie niskich kosztach. Podobnie jak w przypadku reklam kierowanych na sieć wyszukiwania, tak i w przypadku sieci reklamowej, jakiekolwiek opłaty naliczane zostają przez Google w momencie kliknięcia w reklamę. Sieć reklamowa nie jest tak popularna wśród reklamodawców jak sieć wyszukiwania. Z powodu mniejszej konkurencji CPA w sieci reklamowej jest generalnie dużo niższe niż w sieci wyszukiwania. Pamiętaj, że do momentu kliknięcia w reklamę nie ponosisz żadnych kosztów związanych z samą emisją reklamy. Podkreślić należy fakt, że reklamy mogą pojawiać się w popularnych witrynach, co podnosi wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów. Możesz zatem promować swoją markę nie płacąc za wyświetlenia reklam. Podsumowując – zależy Ci na wizerunku? – sieć reklamowa to praktycznie darmowa reklama w największych serwisach internetowych na całym świecie.

Konwersja jest jednak dla Ciebie bardziej istotna? Jeśli Twoja odpowiedź jest twierdząca – świetnie trafiłeś! Poniżej przedstawię wskazówki, które pomogą Ci skutecznie zarządzać Twoją kampanią w sieci reklamowej nakierowanej na sprzedaż.
 

1. Stwórz listy remarketingowe!
Remarketing to podstawa zarządzania kampaniami w sieci reklamowej. Dzięki tego typu działaniom dotrzesz ze swoim komunikatem reklamowym do użytkowników, którzy odwiedzili już wcześniej Twoją stronę lub korzystały z Twojej aplikacji mobilnej. W ten sposób przypominasz o swojej marce użytkownikom, którzy, przykładowo, dokonali już zakupu w Twoim sklepie internetowym. Dzięki remarketingowi możesz przygotować specjalną promocję zachęcającą do ponownego zakupy. Dotrzeć możesz także do użytkowników, którzy jeszcze nie podjęli jednoznacznej decyzji co do dokonania transakcji właśnie w Twoim sklepie. Przygotuj wyjątkową ofertę dla ‘niezdecydowanych’ (darmowa dostawa? zniżka na pierwszy zakup?) i dzięki liście remarketingowej wyświetlaj reklamy konkretnej grupie docelowej!

 

2. Wykorzystuj konkretne miejsca docelowe!
Dzięki konkretnym miejscom docelowym jesteś w stanie w pełni kontrolować na jakich witrynach / aplikacjach pojawią się Twoje reklamy. Z listy witryn partnerskich możesz wybrać dowolne witryny lub skorzystać z propozycji stron pojawiających się po wpisaniu słowa lub wyrażenia, które związane jest z Twoim biznesem. Możesz także wpisać adres strony, która wydaje Ci się idealnym miejscem dla Twoich reklam – Google poda Ci listę partnerskich stron, które zbliżone są tematycznie do tej podanej przez Ciebie. Dzięki dopasowaniu treści reklamowej do witryny, a co za tym idzie – dzięki dotarciu do wyznaczonej grupy docelowej z odpowiednim komunikatem reklamowym, nasz CTR i Wynik Jakości wzrasta, a CPA spada.

Obserwuj, która sieć lepiej konwertuje. Część klientów, zadowolona z dobrych wyników kampanii prowadzonych w sieci reklamowej, przenosi sporą ilość zasobów finansowych z sieci wyszukiwania właśnie do sieci reklamowej. Tak jak wspomniałam wcześniej, jest to głównie spowodowane mniejszą konkurencją wśród reklamodawców. Dzięki temu jesteś w stanie dotrzeć do swojego klienta w tańszy i lepszy wizerunkowo sposób.

 

3. Mądrze dostosuj budżet reklamowy!
Sieć reklamowa to ponad milion miejsc, w których pojawić się mogą Twoje reklamy. Jeśli Twój sposób kierowania reklam nie zawęzi grupy miejsc docelowych w sposób znaczący, bądź ostrożny w trakcie dostosowania budżetu pod daną kampanię czy grupę reklam. W początkowym okresie zacznij od przetestowania mniejszych kwot. Po uzyskaniu zadowalających wyników zwiększ swój budżet. Dobrze zoptymalizowana kampania w sieci reklamowej przynosi zadowalające zyski nawet z niewielkich nakładów finansowych.

 

4. Twórz swoje reklamy w każdym możliwym formacie!
W sieci reklamowej możesz stworzyć zarówno reklamy tekstowe jak i graficzne. Należy pamiętać, że nie wszystkie witryny partnerskie akceptują obydwa formaty. Dlatego, aby nie stracić ważnego dla nas miejsca docelowego, warto posiadać w swoich kampaniach zarówno reklamy tekstowe jak i graficzne. Poza tym dzięki takiej różnorodności jesteś w stanie testować, które reklamy działają lepiej w odniesieniu do Twoich potencjalnych klientów.
Tip! Utwórz osobne grupy reklam dla reklam graficznych i tekstowych. Po pierwsze – ułatwi to zarządzanie nimi. Po drugie – otrzymasz dzięki temu jasne i klarowne dane dotyczące każdego z rodzajów reklam. To z kolei pomoże Ci wyciągnąć wartościowe wnioski z analizy danych.

 

5. Twórz reklamy proste i czytelne!
Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na reklamy tekstowe czy graficzne, zwróć uwagę, aby były one proste, czytelne, a jednocześnie ‘chwytliwe’. W przypadku sieci reklamowej dużo lepsze wyniki osiągają reklamy graficzne. I znów spowodowane jest to mniejszą konkurencyjnością wśród tych reklam. Ponad 67% reklam w sieci reklamowej to reklamy tekstowe, przez co zyskują one niższy CTR niż reklamy graficzne. Planując nową kampanię w sieci reklamowej rekomenduję korzystać z opcji reklamowania się za pomocą obydwu form reklamowych, z większym naciskiem na reklamy graficzne. Do ich stworzenia nie potrzebujesz profesjonalnego grafika. Możesz je utworzyć w trakcie dodawania reklam w panelu Google AdWords za pomocą darmowego narzędzia Google do tworzenia reklam graficznych. Wystarczy, że podasz adres strony docelowej swojej reklamy, nagłówek, opis i etykietę przycisku CTA, a Google sam utworzy przykładowe grafiki oparte na szacie graficznej podanej przez Ciebie strony.
Zlecając wykonanie reklam grafikowi zwróć uwagę, aby reklamy były przejrzyste i czytelne. Google akceptuje pewną pulę rozmiarów reklam graficznych. Część z nich to drobne grafiki, na których spora ilość tekstu może nie być widoczna dla użytkownika. Dostosuj więc objętość tekstu i wielkość przycisku CTA do danego wymiaru reklamy.

 

6. Testuj, kontroluj, optymalizuj!
Podobnie jak w przypadku kampanii prowadzonych w sieci wyszukiwania, działania prowadzone w sieci reklamowej muszą być stale testowane, monitorowane i optymalizowane. Tylko takie podejście przyniesie wymierne korzyści. Nie skupiaj się wyłącznie na regularnej optymalizacji kampanii działających w sieci wyszukiwania Google. Poświęć tyle samo czasu sieci reklamowej, a wyniki z pewnością pozytywnie Cię zaskoczą.

 

Prowadzicie kampanie w sieci reklamowej? Jesteście zadowoleni z ich wyników? Zapraszam do komentowania!